![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Etter en lang vinter inne har jeg grodd litt fast, og jeg husker ikke lenger planene jeg hadde for våren/sommern med frøkna.
Vi bor på landet, skikkelig på landet! Jorder,skog,grusveier og en flott bekk er vår hage. Jeg trenger inspirasjon til hva vi kan finne på når vi er ute.. Det trenger vel dere også, så skal vi ramse opp det vi kommer på? Alt dere gjør, det er utrolig hvor mye man ikke tenker på som man gjør som andre kan ha nytte av, alt som former dagen deres uansett om dere bor i by eller på landet. For små og store barn ![]() Når det regner : (ute) *bøtter og spann unner takrenner- river opp løvetann og ser de snurre rundt i vannet, redder mark,lager supper,lager demninger og bekker. (inne) Tegner/maler,leker med trolldeig (lager avstøpninger),modellleire,bakværk av no slag, bader,popper pocorn og ser astrid lingrendsfilmer,klistre og lime: fjær,bilder klippet ut fra ødlagte bøker,foto,klistremerker osv! Sol: (ute) PLukker blomster,maler stener og grener,raker og ordner med blomster,kaster stener i bekken/demninger, sandkasse,gir mat til høner og hester, går turer og ser på de høye trærene,kjører 50 biler nedover en slakk bakke,blomsterkranser,vasker og henger opp tøy (på gamle måten med ull) spiser lunsj på pledd i enga eller på krakken i hagen,tegner litt på gresset,leker med drake, ser på dyrelivet med forstørrelesglass, tar med biller og andre ting hjem for å se på de nermere,vasker bilen, hopper på trampoline,går tur med dukkevogna eller andre uteleker, 3hjulssykling,tegner med kritt, spiser is, leker med vann,leser bøker på pledd på gresset, leker med vann. Ja det var det jeg kom på nå.. Det er dager hvor vi kun er hjemme og gjør dette, andre dager er vi i byen hele dagen- og andre dager legger vi opp til mest mulig barnelek (det kan være en stor utfordring) vil dere dele?
|
||||
|
||||
|
Oj, synes dere har mange fine ting å drive med her jeg!
Prinsen min nærmer seg 2 år nå, og her er det vi driver med ute: Sykkeltur -han elsker å sykle!, så vi sykler til butikken, oldeforeldre, venner, lekeplasser, eller ingen steder. Går tur i marka -og her er det masssse spennende! Tenne bål og grille pinnebrød, kaste stein i vann og i bekker, klatre i trær... Når vi er hjemme er han ute med vogna si, disser (husker), i sandkassa, vanner i drivhuset, ballanserer på murkanter, i trapper og stiger, ser på mye spennende og rart i garasja, hopper på trampoline, studerer biler, blomster og insekt... Heheh... det er ikke så lett å komme på alt vi styrer med, egentlig.
|
|||
|
|||
|
Tja, hva driver vi med? Synes dere virker veldig kreative, jeg! Vi bor i byen, så når vi er ute, har vi lett for å havne på en lekeplass. Ellers er kumlokkene verdt et besøk, kjempespennende å hive pinner og steiner nedi de... Hoppe i sølepytter er stas. Og så har vi en 4H-gård rett her i nærheten, der kan vi hilse på dyra og prøvesitte Gråtass-traktor. Hmmm...vi har ikke så veeeldig langt til marka heller, der klatrer vi i et tre vi vet om som har velta over. Og så drar vi av og til ned til fjæra og kaster steiner og sjell i vannet.
Jeg er igrunn lite friluftsmenneske av meg, så bålgrilling og sånt tør jeg liksom ikke begynne med. Da har det heller lett for å bli pølser på termos... ![]() Inne leser vi bok og kikker på traktorsamlingen hans...han digger traktorer og biler og har fått et par fra familien, for å si det sånn... Pusle puslespill er moro, og tegne. Til høsten tenkte jeg seriøst å være litt mer kreativ på det med formingsaktiviteter, litt leire og mer maling og forskjellig...har ikke vært så oppfinnsom på den fronten til nå... Da skal han sikkert ikke sove noe særlig i løpet av dagen heller, så da er det mer tid til å finne på ting!
|
|
|
||||
|
||||
|
Nå er jo mine barn litt større enn datteren din Fiona. Men vi elsker å observere verden. Gå rundt å observere alt som skjer. Vi bor jo midt i Oslo, så her er det ikke lite som skjer da.
Vi kan observere postmannen/kvinnen i arbeid. Sykebiler og politibiler med sirene. Politi på hest og sykkel, og hva de foretar seg. Mennesker som går på line, sjonglerer ol. i parken. Når det kom tivoli i parken observerte vi hvordan de bygget tivoliet og fikk det i gang. Vi har muligheten til å oppleve ting som barn i instutisjons sjelden får... og det er jo så lærerikt. Barna får jo på denne måten lære veldig masse om hvordan samfunnet vårt og kulturen henger sammen.
|
||||
|
||||
|
Her er det forresten også en tråd om uteaktiviteter: http://barnifrihet.com/showthread.php?t=24
| Display Modes | |
|
|